WIJS
WIJS is het verwijsadviesbureau voor geestelijke gezondheid in Noord-Limburg. Hieronder ziet u onze klantreis en de resultaten van 2021:
In 2021 heeft WIJS 424 aanvragen (309 aanvragen in 2020) gehad van huisartsen en poh-ggz voor een advies bij verwijzingen naar de geestelijke gezondheidszorg. Onze WIJS adviseurs hebben de aanvragen gemiddeld binnen 1,5 dag beantwoord (net als in 2020).
Om de kwaliteit van WIJS te kunnen waarborgen evalueren we elke casus na 6 weken.
We vinden het belangrijk om te meten naar welk echelon patiënten verwezen worden. Allereerst is het belangrijk dat de patiënt de juiste zorg op het juiste moment krijgt. Ten tweede beogen we met WIJS ‘dure’ zorg om te buigen waarbij steeds meer gebruik gemaakt wordt van echelons voor minder complexe zorg.
Uit evaluaties blijkt dat 52% van de patiënten uiteindelijk terecht is gekomen in hetzelfde echelon als de aanvrager van het verwijsadvies op voorhand gedacht had (71% in 2020). Dit is in veel gevallen de huisartsen zorg. Bij 16% van de casussen is de patiënt uiteindelijk terecht gekomen in een echelon voor meer complexe zorg (11% in 2020) en 32% naar een echelon voor minder complexe zorg (20% in 2020). Op die manier draagt WIJS bij aan het ombuigen van complexe naar minder complexe zorg en zorg op het juiste moment op de juiste plek.
Op basis van onze data kunnen we vooralsnog niet concluderen of de wachttijden in deze regio door het initiatief van WIJS zijn afgenomen.
WIJS actieve rol naar “normaliseren” wachttijden
Het is al langer bekend dat de wachttijden voor de ggz ook in onze regio steeds langer worden en inmiddels boven de daartoe geldende treeknorm zijn.
Mede hierdoor is er in opdracht van VGZ op 30 november 2021 een overleg geweest met als naam: “Transfertafel Noord Limburg”. Deze transfertafel bestaat uit de bestuurders van alle grote GGZ instellingen van Noord-Limburg, Provico en VGZ. Later nog uit te breiden naar meer organisaties. Doel van de Transfertafel is om met elkaar te kijken hoe we de wachttijden in de regio naar meer “normale” tijden kunnen brengen.
Een eerste stap die we gaan zetten, is om centraal in de regio alle patiënten te gaan bellen die op de wachtlijst staan, startend bij degenen die het langst wachten. De vervolgstap kan zijn dat iemand niet langer op de wachtlijst staat, er een alternatief wordt aangeboden of anderszins. Het is de bedoeling dat de organisaties de eventuele doorverwijzing naar een andere organisatie zelf gaan organiseren.
WIJS gaat hieraan een actieve bijdrage leveren. In eerste instantie gaan we vanuit WIJS met een breed team van deskundigen vanuit WIJS, ondersteund door mensen uit de ggz en ervaringsdeskundigen de mensen bellen en later eventueel een advies hierbij geven.
Dit wil niet zeggen dat wij als WIJS het probleem rondom de wachtlijsten/-tijden gaan oplossen. Daar is veel meer voor nodig en daarvoor lopen al meerdere initiatieven. Achter de schermen zijn we inmiddels hard aan het werk om in samenwerking met de ggz-aanbieders in de regio op korte termijn de eerste stappen te zetten.